Sportieve school

Sinds 2009 is de Schute een Sportieve school, dat wil zeggen dat we de volgende

thema’s heel belangrijk vinden:

• Elke dag bewegen
  • Gezond gewicht
  • fysiek-mentaal weerbaar zijn
  • Motorisch vaardig zijn

De algemene doelstelling van de sportieve school is dan ook:

Basisschoolleerlingen aanzeten tot een actieve leefstijl, waarin voldoende beweging en gezondheid als vanzelfsprekend aandacht krijgt.

Gezond gewicht:

Halverwege de morgen is er een korte pauze. De kinderen mogen hiervoor zelf iets van huis meenemen.

Op onze school kennen we drie GRUITdagen, woensdag, donderdag en vrijdag. Op de gruitedagen mogen de kinderen alleen GROENTE of FRUIT meenemen, naast een beker drinken.

En ook de traktaties van de kinderen worden gezonder. Regelmatig zien wij heerlijke, maar toch gezonde traktaties voorbij komen en daar zijn we heel blij mee…

Dit is het lied dat we zingen op de gruitdagen:

(Het lied gaat op de wijs van: “In Holland staat een huis”)

We eten nu ons fruit

en rusten lekker uit

een appel, peer of mandarijn

wat zal ’t toch vandaag weer zijn

We eten nu ons fruit

…en rusten lekker uit!

Elke dag bewegen:

Elk schooljaar nemen we deel aan diverse clinics en de toernooien.

We hebben een volleybalclinic , een basketbalclinic, eentje van skeeleren , een hockeyclinic, voor groep 7 en 8 tijdens het kamp “Deltaspeters” waarbij zij hebben gesurfd en het Veerse Meer met kano’s onveilig hebben gemaakt, een fietsclinic met BMX-en en verschillende toernooien, volleybal, basketbal, korfbal en voetbal waarin wij niet alleen actief, maar ook vaak zeer succesvol zijn!!

Natuurlijk ook in de klassen aandacht voor bewegen: regelmatig wordt er tussen 2 lesmomenten een beweegactiviteit gedaan wat niet alleen erg leuk is , maar ook zeer functioneel.

Na zo’n activiteit kan je er vaak weer prima tegenaan..

Ook in de pauze meer (gevarieerde) beweging. Natuurlijk moet er voldoende tijd overblijven voor spontaan spel, maar soms wordt er wat eenzijdig bewogen en is het goed en leuk om ook eens op een andere manier de pauze te beleven.

Elk schooljaar wordt er één keer in de week een geplande pleinactiviteiten gedaan (de ene keer een groepspel, de andere keer individuele spelletjes).

De gemeente Veere sloot mooi bij onze activiteiten aan met hun sportpas “SportDoeMee” (een superleuke manier om eens kennis te maken met andere sporten) en daar hebben veel kinderen op de Schute gebruik van gemaakt.

Ook dit schooljaar kunnen de kinderen op die manier kennismaken met allerlei sporten.

Regelmatig vinden er ouder-kind avonden plaats op onze school, waarin bewegen hoog in het vaandel staat.

Fysiek-mentaal weerbaar zijn:

Door de hele school heen werken wij met de methode “Leefstijl”, een methode voor de sociaal- emotionele vorming en een belangrijk onderdeel daarvan is ook weerbaarheid.

De methode “Rots en Water” geeft daar heel specifiek aandacht aan en groep 5 t/m 8 zal daar dit schooljaar mee kennismaken.

Wanneer moet je onverzettelijk zijn en wanneer is tegemoetkomen beter.

Op een speelse manier wordt er geleerd hoe je je kunt gedragen in bepaalde situaties, hoe je sterk kunt zijn of juist hoe je tot elkaar kunt komen.

Fysiek weerbaar worden met als doel mentaal en sociaal vaardiger te worden.

Deze lessen (ongeveer 10) worden aan groep 5 t/m 8 in de gymzaal gegeven door Natasja.

Zij heeft een aantal jaar geleden de cursus “Rots en Water” gedaan.

Motorisch vaardig zijn:

De vakleerkracht gym kijkt zo goed mogelijk naar de motorische vaardigheden van de kinderen. Er zijn instrumenten om de (algemene) motorische vaardigheid te meten; de later te noemen Eurofit-test is hier een voorbeeld van.

Door een goed en gevarieerd aanbod in de gymles, maar ook bij de pleinspelen proberen we motorische vaardigheden van de kinderen te vergroten.